Vilken helg

Denna vecka har det varit novemberlov här, vilket innebär att alla barn har varit här. Det har varit lite jobbigt och jag har varit väldigt trött. Men samtidigt har det varit väldigt väldigt kul. Jag har fått göra mkt. Och det har kännts som om det varit lite chaos men det har varit en av de bästa veckorna samtidigt som jag har hatat bitar av den. Men det har iaf inte varit ngn skola så det har varit underbart bra! jag hatar hatar hatar att gå dit. Jag vet inte om jag tänker gå dit igen.. Men jag måste börja med ngtannat istället annars kommer jag bara att sitta här och ha tråkigt. Och det går ju inte.

I torsdags var det en Alloween gouté (eh.. Halloween "fika") där barnen fick äta crepes, kakor och dricka juice och så. Och de flesta barn var utklädda och sminkade och jätteglada. Haha det var kul men lite weird. På kvällen kom Lotti hit och lagade soppa åt oss och så tittade vi på film, L'auberge d'espangol 1 och 2. Bra film (iaf ettan)- se den!
I fredags var vi lediga, men vi sov till sent och sen så städade vi lägenheten. Det behövdes. Det var lite kul för att vi sopade bara golven och det gjorde sån stor skillnad! På kvällen skulle André och en tant ta med de större barnen ut för att gå till affärer och få godis. Alltså utklädda till ja, häxor och monster och jag vet inte vad. Och jag och Franzi var så klart oxå med (fast vi egentligen var lediga) Men det var kul och det tog en timme ungefär. Alla barnen lyssnade och ja de var söta och roliga. Franzi åkte till Charleroi efter det så jag var ensam hemma. Jag tittade på film och var ute på nätet så det gick ingen direkt nöd på mig.

På förmiddagen/morgonen i lördags skulle jag träffa Daniel (scout ifrån Västerås) som har varit i Belgien i tre veckor, men vi har inte träffats.. Men iaf nu var det dags. (Dagen innan han åkte hem.) Vi hade kommit överens om att han skulle skicka ett mail och tala om när han skulle kommain till stan och vilket station. Och ja, centralstationen.
Nu är det roliga att i sthlm finns bara centralstationen; centralen. I Bryssel finns det tre tågstationer, varav en Bruxelles-Midi är den största och ja motsvarigheten till centralen i sthlm. Men de andra stationerna heter Gare du Nord och Gare centrale. Och det var på gare centrale som Daniel väntade när jag var på midi. En dum sak är att det inte går någon metro eller spårvagn mellan de olika stationerna... Men jag lyckades fundera ut vad som skulle bli närmast och tog för första gången nr 2. Jag hade tittat på en karta inne på stationen men jag hade såklart ingen med mig.. Iaf så kom jag till ett ganska fint område, tror att det låg ngn ambassad eller så där.. Och jag gick åt rätt håll. Kom fram till Palatset och parken och frågade om vägen (på franska bör tilläggas :D) och så hittade jag till gare centrale och Daniel. Vi åt pommes, gjorde lite sightseeing och promenerade i regnet.

Lite senare kom Christin (tysk spj-volontär) och vi åkte hem. På kvällen skulle det vara en stor fest hos en av evs-volontärerna. Maria som bor med fem belgiska tjejer som alla hade bjudit in en massa folk. Men hon bor såklart inte i närheten så vi vskulle ses vid en tunnelbanestation. Men bara för att ta sig dit behövde vi byta en gång. Iaf så jag och Christin handlade lite mat och dricka och så kom vi tillbaka till lägenheten för att inse att vi hade ca en timme på oss att äta och bli klara för att gå till Héro, vår station. Men vid tjugo i åtta upptäckte Christin att hon glömt sin tandborste och rusade till GB för att inhandla en innan de stänger kl åtta. Galenpannan sprang verkligen hela vägen oxå. Vid kvart över åtta upptäckte vi att metron skulle gå om fem minuter, så det blev till att kasta på sig ytterkläder, slänga ihop en handväska och springa... Vi sprang och sedan väntade vi vid héro för den var försenad såklart.
När jag sitter på vår linje, nr4, så känner jag mig lugn och avslappnad. Men tydligen för avslappnad för jag glömde bort att kolla var vi stannade. Och så såg jag plötsligt att vi stannade vid Rogier, som jag var rätt säker på låg efter De Brockère, där vi skulle av. Men jag var ju inte helt säker så vi sa att vi skulle åka en till station, vilket var dumt för då var vi plötsligt två stationer för långt bort. Så vi gick av och sprang och letade rätt på en linje som skulle gå tillbaka. Vilket vi hittade. När vi var framme där var klockan nio, vilket var när vi skulle träffa de andra.. och vi behövde fortfarande ta en till bana.. Men de var lite snälla och väntade. Och vi var bara tjugo minuter försenade när vi kom.
Nu skulle vi bara ta en spårvagn och sen höra av oss till Maria för att ta oss hem till henne. Men surprise, hennes mobil funkar inte, hon svarar inte.. Men vi hade ju adressen och en karta så vi bad om hjälp och började leta.. Och gick åt fel håll. Menmen det gäller att hålla humöret uppe, och vi hittade faktiskt rätt efter en halvtimmes knatande framochtillbaka. :D
Sen började festen. (Eller ja, festen hade redan börjat men vi började festen.) Det var jätteroligt. Och det blev den första helgen i Belgien som Lovisa faktiskt blev full. Men det var okej. Lite lagom sådär. Och jag var ju inte direkt ensam.. hihi Christin och jag hade riktigt kul. När Franzi och Martin kom till festen var det ungefär en timme kvar tills sista spårvagnen skulle gå.. Så vi bestämde att det fick bli ett senare problem.. Men inga problem, vi tog en taxi och var tillbaka i lägenheten vid 3.30.

Söndagen sov vi till 13.30. Vi åt frukost och tittade på Harry Potter. Och sen tillbringades resten av dagen i soffan med datorn. Så kan det gå.. :D (Ja, inte för att jag var bakfull men det var mest skönt att bara ta det lugnt.. Vi jobbar ju så mkt ändå så.. )
Peace


Kommentarer
Postat av: Ida

Har de där filmerna något svenskt/engelskt namn? :P Puss!

2008-11-04 @ 07:27:54
URL: http://loveismyreligion.webblogg.se/
Postat av: Lovisa

Filmen har ett så fånigt men rätt direktöversatt nanm ¨på svenska; "Den spanska lägenheten" och på engelska heter den tydligen "Euro Pudding".

Google är bäst helt enkelt!

2008-11-04 @ 18:45:38
URL: http://piplisa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0