födelsedagen (lite långt i efterskott)

Okej. Har varit väldigt dålig på att skriva nu på sistone men ja, Ni har ju inte skrivit och undrat heller så.. :-P Iaf: födelsedagen. Hur sjutton hade jag dte på min 20-årsdag såhär långt bort från min familj och vänner.
Ja, till att börja med så har jag ju faktiskt vänner här med. Jag har inte haft dem lika länge som vissa borta i Sverige men likväl så klassas de i allra högsta grad som mina vänner.
Allt började, dagen innan:

Mina arbetskamrater sa såklart grattis när jag gick för dagen och så. Och på kvällen satt jag vid datorn till sent på natten. Läste lite email och pratade på msn, och så hade jag nedräkning i telefonen med Charlotta. Och så alldeles strax efter tolv så kommer Franzi in med en assiett med ett stort värmeljus och en liten kakbit och lite godis. Och önskade mig grattis. Lovisa satt vid datorn med 4 olika konversationer som snabbt avslutades för att äta kaka. :D Jag blev alldeles rörd. hihi Vi satt uppe och pratade länge både jag och Franzi och jag och Challe, som ringde igen.

På födelsedagen vaknade jag av att ngn bultade på vår dörr och att några pratade. Ja, nu är det så att det är ngt som måste fixas på taket. Och hur tar man sig dit om inte gå igenom vår lägenhet, klättra ut igenom fönstret och ut på takterassen. Det var alltså Joshua och Marwin. Som ja, önskade mig grattis och pratade ett bra tag innan de satte igång att jobba. (Vilket är som vanligt.. De kan verkligen inte få mkt gjort de två.) Jag satte igång med att öppna korten och paketen som jag hade fått. Av familjen; en sjal, vantar, ett Mamma Mu pussel, te, en bok, godis, en cd med lite blandad underbar musik och ett kort. (vet inte, har jag glömt ngt..) Av farmor och Farfar en skjorta och ett halsband, ett kort av Melina och av fam Peterson och av Matilda ett brev och ett bokmärke. Och så en sjal av Franzi oxå. Åh, och av Anna ett brev och 4 tepåsar. :D Så kom André, sa grattis och gick ut på terassen.. Det var en massa spring fram och tillbaka av pojkarna där.. :)

Tog en dusch, och när jag var i badrummet kom Franzi in och frågade om jag hade några kläder där för det var en polis där. Hon hämtade en klänning och så träffade även jag polisen som hade kommit. Han ville väl kolla om vi verkligen bodde där och så skulle han titta på våra id-kort. Han var lite konstig.. eller vad man ska säga. Pratade en väldans massa (om sig) och på en massa olika språk (för att skryta lite om hur många han kunde- det var många).
När han hade gått ringde Sara från Gotland och sen så kom Elli och Lotti. Vi öppnade paket (det var Lottis födelsedag också) och så fikade vi lite. Och sen hade vi en picnic på terassen. Det var varmt i solen och kallt i skuggan.
När vi kom hem efter att ha följt Lotti till spårvagnen 2 timmar senare (?) (Hon skulle nämligen jobba på kvällen) så hittade vi en blombukett från all personal på Biloulou (min barngrupp) samt chefen och sekreteraren (André och Katia). Jättefina blommor. :D superduperglad.

På kvällen åkte vi till stan för att träffa Simon, Agata och Jenny (trodde kanske att det skulle vara ngn mer men men) för att äta ngnstans. Ni vet hur mkt jag hatar att bestämma.. "Var vill du äta Lovisa?" "Dis- c'est ton anniversaire!" "What do you think about this restaurant? or do you liek that one better?" "C'est toi qui decide." Till slut blev det en halvdyr italiensk resto, där vi åt pizza och drack vin. Jag fick en present av Agata och Jenny också en liten parfym,en tvål och en lotion. Simon betalade min mat. :D

Vi gick till en bar (återigen efter en massa letande). Där vi satt och pratade och väntade på Elli som åkt för att möta sin pojkvän och Martin på gare du midi. De kom till oss, och vi pratade alla och drack lite öl. Så sa Martin att han hade bakat en cookie, fast en stor till mig. Han var inte säker på om det var riktigt okej att ta fram den inne i baren. Men vad sjutton vi är i belgien så det gjorde vi. Så då kom bartendern och frågade om vi ville ha en kniv.. Jag som inte vill vara besvärlig sa såklart nej, men han frågade igen (var sådär jättetrevlig som belgare brukar vara) så vad sjutton det ville jag ju ha. Efetr ett litet tag kom han tillbaka inte bara med en kniv, utan två. Och papperstallrikar. och tomtebloss som han gav till oss vid bordet, ja inte mig såklart. Och samtidigt började någon spela "Ja må du leva" på ett piano som fanns där. Och alla sjöng med.. (på olika språk) :D Det var så himla gulligt och fint och ja.. :D Jag riktigt älskar belgare, de är alltid sådär jättesnälla och hjälpsamma. Men inte på ett jobbigt, falskt eller översnällt sätt, utan bara genuint trevligt liksom.

Lördagen var vi inne i stan för att shoppa lite. Elli och Tommie ville se lite sevärdigheter. Jag var lite trött och blev grymt irriterad för alla pratade tyska konstant. Jag vet inte men det händer oftare och oftare nu att jag blir lite sur på dem. Fast det blir arg på mig själv för att jag blir arg på dem, De kan ju knappast hjälpa att de vill prata sitt modersmål. Det är ju rätt så naturligt för dem att göra det. Efter halva dagen bestämde Martin att han bara skulle prata engelska för att se hur länge han klarade det. Först var det faktiskt en halvtimme men efter några försök så pratade han faktiskt engelska nästan hela dagen. (Nu undrar ni säkert varför vi inte pratade franska men faktiskt så kan han inte dte..än..)
Vi gick till en bar på kvällen efter att ha ätit lite mat hemma. Men ingen hade riktigt lust att betala 8 euros för en drink så det blev Carlsbergs för 2,5 istället.. såhär i efterhand så är väl 8 euros för en drink i Sverige rätt standard.. Shit vad bortskämd jag kommer att bli! ;-) Vi har börjat köpa bara de jättebilligaste vinerna på den dyra mataffären. 1,5 koster det billgaste. om det är gott? njae, det är ju inte äckligt iaf. För knappa 15 spänn duger det alldeles utmärkt. hihi

Ska försöka att komma med ytterligare ett inlägg om förra veckan oxå.. Men inte riktigt nu.. jobbar ju imorron, och det har varit en tuff helg.. (mer om det i nästa då) 
Biz 

Kommentarer
Postat av: Karin*

shit, vilket spontant födelsedagsfirande och sjungande inne på en bar! :D svårslaget! :)

2008-10-28 @ 11:12:15
URL: http://ordflod.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0