Resan-- Torsgatan 7h-Notre Abri, Bryssel

Jaha. Nu var det dags. Mitt första inlägg ifrån Bryssel, Belgien! Det känns som att jag har varit här i veckor och inte bara några dagar.. Jag har lärt känna en massa nya personer och lägenheten känns faktiskt som ett nytt hem.. :) Men jag ska börja från början. (Jag är ledsen om det blir ett långt inlägg.. Men jag delar iaf upp det i två. 1 för resan och 1 för kursen, okej?)

Så här såg min fredag ut...

05.45 väckarklockan ringer. Jag går inte upp.

06.00 Klockan ringer igen, jag trycker på snooze.

06.17 går upp och duschar. Går sedan upp och äter frukost. Mackor som Emma köpt. Stenhårda, men goda, fast jag åt inte mer än en halv. Kan ju inte äta mackor på morgonen. Åt lite flingor men mådde mest illa. Så jag gick upp och gjorde klart allt.

<9.00 vi åker hemifrån för att upptäcka att Mamma har glömt mobilen. Vi vänder, hon springer, vi åker igen.

11.20 På toaletten på flygplatsen. Skriver anteckning på mobilen: "11.20 på flygplatsen. Kroppen skakar av nervositet och kyla. Kunde knappt äta ngn frukost."

11.35 Nu öppnar incheckningen och vi får reda på att planet, som skulle flyga 13.35 är försenat och beräknas avgå 17.10. Irriterande va!

12.40 Nästa anteckning på mobilen: "Sitter i restaurangen på arlanda. Flyget försenat till 17.10. Mår illa. Men har ätit lite lax. Pratade med chefen nyss. Franska, förstod knappt hälften. Men det viktigaste..." (Alltså chefen för Notre Abri, André Thôme, som undrade när jag skulle komma fram då flyget var så sent. Och så sa han åt mig att ta en taxi från flygplatsen och att de skulle betala.)

12.40-14.20 Jag, Mamma och Pappa gick omkring på Arlanda. Vi kollade i lite affärer och köpte godis. Sen strax efter 14 ngngång sa jag att jag ville gå igenom säkerhetskontrollen. Så vi sa hejdå och jag gick. (Fast de stod och väntade tills jag var helt igenom och vinkade)

14.20 Sista anteckningen på mobilen: "Fastnade i säkerhetskontrollen såklart. Hade med mig massvis med saker i ryggan som skulle packas upp. Fast det visste jag. Men jag glömde mobilen som låg i fickan, jag som tänkte på det innan jag gick in. Nu sitter jag vid gaten. Är helt slut. Ska läsa lite."

Ja och där satt jag i kanske en timme och läste, lyssnade på folk (okej jag vet att det är fult att tjuvlyssna men det är kul). Men sen såg jag en tjej som stod bakom mig i incheckningskön och som jag hade pratat lite kort med. Jag tänkte på det en stund men sen gick jag och satte mig hos henne. Hon hette Andrea och kom ifrån Skellefteå men bodde och pluggade nu i Umeå. Hon skulle till Bryssel och göra praktik i 5 månader. Vi pratade, vaktade varandras väskor och försökte vara så positiva som möjligt medan vi väntade på att planet skulle bli klart för avfärd.

17.10 Vid boardingbåset stod nu en lång kö med människor och väntade. Och nu någongång började de faktiskt släppa in folk, at last. Och nu vid 17.13 satt jag på min plats i planet. Jag satt vid fönstret och kunde titta på vackra Sverige medan vi flög. Solen som tidigare under dagen varit lika närvarande som Mamma är när vi ser på film (dvs inte alls), sken nu starkt och glatt. Sätet brevid mig var tomt men i nästa satt en äldre man. Vi pratade knappt alls utan båda satt och läste. Jag tror att jag läste omkring 200 sidor i min bok (en vanlig chicklit-pocket) men när vi började sjunka satt jag och såg ut över Belgien. Det var.. ganska fint. Men det var ju rätt så mörkt eftersom klockan var närmare 20.00. Så jag tog upp boken och fortsatte läsa. Och helt plötsligt hoppade hela planet till, jag blev vettskrämd men insåg snabbt att det bara var jag som hade missat att vi landade.

Jag och Andrea följde efter alla andra för att hämta bagaget, längst bort såklart. När vi kom dit stod det att bagaget från STHLM var försenat.. fast det tog inte så lång tid faktiskt. Andrea skulle ta tåget till la gare midi (tågcentralen) och sen taxi därifrån så vi sa hejdå och att vi ska höras av ngndag. Och jag gick ut för att ta en taxi.
Jag kom fram till Notre Abri, fick en rundtur och lite mat och sen gick jag och la mig och läste klart boken och sen sov jag så sött så....


Kommentarer
Postat av: Karin*

ska försöka följa din blogg! spännande! :D

2008-09-02 @ 17:45:33
URL: http://blogg.passagen.se/sunfire

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0