Svensk mat!

Jag saknar så lingonsylt! Det är fruktansvärt, vad det fattas mig! Det är verkligen något som är använt i det svenska köket. tänk bara; havregrynsgröt med lingonslyt, raggmunk, ugnspannkaka med lingonsylt. Hela tiden när jag gör ngt sånt saknar jag en sådan viktig sak. Jag kan ju inte påstå att jag i Sverige åt lingsonsylt flera gånger i veckan men den fanns ju ändå där.

Idag har lovisa var snäll och duktig. Men otack är världens lön. På min 45minuters rast slängde jag ihop en pannkakssmet och gjorde lite crêpes åt mig. Och resten av smeten sparades till kvällen då jag erbjöd mig att göra ugnspannkaka. Det är ju gott. Och har man redan gjort smeten är det ju bara att smörja en form och sätta in i ugnen och efter en så där 20 min är det klart. Typ. Inte riktigt i vår ugn.. Samt att jag tror att jag hällde i lite mkt smet. Men det spelar inte så stor roll. Det rann ju inte över eller nåt, det bara tog lite längre tid. Typ 40 min i ugnen...
Men sen när jag bjuder min rumskamrat på det, tar hon ett tugga, grimasierar, läger på lite sylt, smakar igen och ställer ifrån sig tallriken med ett "Det smakar ju bara ägg." Och "det är ju inte ens färdigt, är ju fortfarande en smet inuti." Okej jag erkänner att den kunde ha varit inne lite längre, var lite kladdig men jag tycker inte att det gör ngt. Faktiskt när jag gör ugnspannkaka i vanliga fall är den lite kladdig, jag tycker att det är gott.
Och ägg? Sen när smakar ugnspannkaka ägg? Det är precis samma smet som vanliga pannkakor, hade tre ägg i.. Visst var det inte alls gott med den sylten vi hade (hennes mammas björnbärssylt, ledsen men inte god och jag som älskar björnbär) och ja man har olika smaklökar men jag kan inte låta bli att känna mig lite stött. Det är inte kul att höra att "Du, gör alltid en massa konstiga maträtter och så smakar de alltid ägg." okeeeej. schysst, liksom.
Men men. Jag har iaf ätit mig mätt.
Ugnspannkaka med honung. En ny specialare. 
Gott? Ja.
 Lika gott som med lingonsylt? Aldrig!
nu ska jag iaf dricka lite lingondryck och se glad ut. :)
peace

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0