Ankomstkursen

På lördagsmorgonen var Angelique (en tjej som arbetar på Notre Abri) och Agata (föredetta volontär) där för att hjälpa mig. Vi pratade och åt lite lunch och så och sen vid 14 åkte jag och Angelique till la gare du midi (centralstationen i Bryssel). Jag skulle nämligen möta Franziska där. Franzi är min rumskompis och kommer ifrån en stad nära Frankfurt i Tyskland. Efter lite om och men träffades vi på ett café på stationen. Tillsammans med Franzi var 3 andra tyskar, Charlotte (Lotti), Christin och Janice.
Vi tog tåget till La Louviere- sud, där Diane och Monique (som båda jobbar för Année Diaconale, den belgiska motsvarigheten till "Volontäråret") som körde oss till kursgården. Det kom lite mer folk och till slut var vi;
Jag från Sverige,
Mariana, Ungern,
Szabolcs, Ungern,
Franzi, Tyskland,
Janice, ""
Christin,""
Lotti,""
Martin,""
Florian,""
Ann-Kathrin, ""
Eliza"".
Det var även några ex-volontärer som kom och gick och så personalen från A.D.
På alla samlingar och saker vi gjorde på kursen pratades det franska. (Ibland med översättning till tyska, ungerska och ännu mer sällan engelska.) Men emellan oss volontärer blev det mkt tyska. Vääldigt mkt tyska. I slutet av dagen var jag så trött på tyska att jag inte visste var jag skulle ta vägen! Men efter det blev det en blandning mellan de tre språken. Man började en mening på tyska för att övergå i franska eller engelska. Och så bytte man fram och tillbaka hela tiden. Men detvar rätt kul.
Vad har vi gjort då? Lekt lite, presenterat oss själva och så, Fått en massa praktisk information osv. Men det viktigtaste tror jag var att vi skulle lära känna varandra. Och det har vi gjort. Man har umgåtts jättemkt! Det känns väldigt bra. Vi vill bara åka och hälsapå varandra på en gång! Det är jättekul. Jag tror att eftersom alla är i samma situation så förstår man varandra väldigt bra. :D
I söndags var vi på museum. Det var ungefär som ett hembygdsmuseum. Eller liknadnde iaf. "La Maison de la vie rural"
Det var väldigt intressant och Diane översatte till engelska åt mig! Hon är egentligen från typ skottland så det var väldigt kul att lyssna på. :D så fint! Efterår gick vi till ett litet café. A.D bjöd alla på ett glas. Och nästan alla tog en öl. Ledarna med. :D JAg och Eliza delade på en cola och en Kierk (som är ett körsbärsöl). Om ni tycker att det låter konstigt så är det ingen emot hur det smakar.. Lite öl och sen körsbär. Eller först körsbär och sen lite som öl.. Men det var sött och ja gott.
Maten har för övrigt varit intressant. En dag fick vi t.ex. Pêche du thône. Som är konserverade persikohalvor med tonfiskröra på.. En upplevelse iallafall.
I går, när jag var dödstrött på att hela tiden vara tvungen att använda ett annat språk (vilket bara är att vänja dig vid) lärde jag iaf ut "små grodorna". Oj vad de tyckte att det var kul! De skrattade så att de grät. Haha Så nu måste de följa med till Sverige för att fira midsommar! :D
Det var lite jobbigt att säga hej då till alla idag!  Alla var jättenervösa för att åka till sina boenden och så.. Men det ska nog bli bra.. Och vi har stämt träff snart igen! Haha
Ja det var nog det. Nu är vi lediga till kl 14.00 imorron då André (chefen) ska visa oss runt och så. :D känns jättebra det här!

Kommentarer
Postat av: Magnus

Hej



Det låter verkligen som du har det bra med en massa roligt folk!



Kram

2008-09-02 @ 18:10:41
URL: http://magca515.blogspot.com
Postat av: Matilda

Det låter som att du har det jättebra :) Vet du? Daniel (Västerås) ska till Bryssel om ett tag och vara där en månad! Han kommer och besöker dig ;) (Han har fått din mail och hör säkert av sig.) Persikohalvorna med tonfiskröran lät riktigt... spännade... Ha det bäst! Kramar

2008-09-04 @ 21:29:18
URL: http://pojus.blogg.se/
Postat av: Karin*

Jag dumpar passagens blogg nu. Delete. Jag återfinns på denna adress numera.

http://ordflod.blogspot.com/



f.d. adress: http://blogg.passagen.se/sunfire

2008-09-05 @ 00:43:25
URL: http://ordflod.blogspot.com/
Postat av: C

:O Bryssel? Gud så spännande!

2008-09-05 @ 23:40:12
URL: http://cissiluren.blogg.se/
Postat av: Sofia Lu

har du redan ankomstkurs?? jag ska inte åka förrens om en månad o lite till.. hoppas allt är bra!

2008-09-06 @ 00:06:27
Postat av: Ida

Haha, underbart med små grodorna ;) De måste älska Sverige efter det! :P

2008-09-08 @ 16:27:39
URL: http://loveismyreligion.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0