Okej äntligen--Det marokanska bröllopet-- Here we go:

Som jag hade berättat tidigare så hade allt inte gått jättebra innan och det fortsatte inte så jättebra heller. Men med hjälp av Franzi fick vi ordning på mitt hår 18.45 och sen sminka klä på sig och iväg.Men jag måste säga att jag var ruskigt vacker. Har nog inte ens varit så fin till ngn av mina baler... Blev upplockad av Christiane kvart över sju. När vi kom dit strax innan kl åtta var vi bland de första. (Även om det stod 19.00 på inbjudan..) Vi fick ett välkomsttilltugg (mjölk och dadel) och sedan blev det en lång väntan på att det skulle börja. Det var bara kvinnor där. Och de började dansa orientalisk dans i sina underbart sjuk vackra orientaliska klännnigar, medan vi väntade på att Saïda skulle komma.
Här kommer Saïdas mamma (t.v) med Hakims mamma och familj.

And here comes the bride:
Och blir uppvisad för varje bord, där de skriker och hurrar. Sedan blev det fotografering på trappen innan hon sattes på sin tron för mer fotografering.

Fotografering ensam, fotografering med sin mamma, med systrarna, med alla andra, innan hon gick ut därifrån. Med Saïda ute ur salen fick vi juice och kakor, och sen började de dansa igen.
Sedan kom hon tillbaka, i en annan klänning. Denna gång blev hon satt i en gyllenestol. Och sedan kom hennes bröder och hissade upp stolen på sina axlar och hon bars fram och tillbaka i salen 2ggr.

Hon blev återigen placerad på tronen men denna gång kom även Hakim med familj in (igen) och nu blev det foton med båda. Medan Saïdas systrar och vänninor stod på ena siden och Hakims på andra. Vid ett tillfälle dansade de båda mammorna tillsammans. Och foton togs på brudparet tillsammans. Innan de gick ut igen.
Därefter blev det mer dans och musik innan det var dags för klänning nr 3. Denna var vald av Hakims familj.
Samma procedur här med foton i mängder. Och medan de satt där var det dags för en traditionell lyckodans.

 När sedan Sadïa och Hakim hade gått ut igen fick vi äntligen mat. Den riktiga varmrätten. Eftersom vi bara var tre vid vårt bord blev vi placerade till ett bord intill för att dela mat med dem. Det var ett stort fat som alla åt från. Efetr att vi hade ätit kom de igen. Den fjärde och sista klänningen var av mer västerländskt bröllopsstuk. Nu när folk hade sett alla klänningarna och fått maten stack de. Ja, klockan var ju faktiskt 3-3.30 så det var ju inte så konstigt. Vi stannade en stund för att bli fotade med Sadïa och fick tillfälle att småprata lite. Sedan smakade vi efterrätten och åkte därifrån kl 3.30. Jag var tillbaka här kl 4 och en halvtimme senare var jag i sängs.
sista klänningen nu:

Ja, vad kan jag säga mer. Det var ett fantastiskt bröllop, jag har iofs aldrig varit med om ett liknande men fastän det var väldigt mkt väntande så kan jag lugnt säga att jag hade kul. Jag var så uppslukad av att titta på dem alla. Alla klänningarna och dansen! Wow dansen. Som de dansade vackert. Jag skulle grymt gärna vilja lära mig orientalisk dans det är så coolt. Vi dansade också lite. Och så skakade jag lite på rumpan (jag menar jag har ju faktiskt dansat förrut) och genast var det en tjej som kommenterade att dte var jättebra gjort. Haha. Där ser ni, Man kan man. ;) eller något.

Förresten så har jag glömt lägga upp bilder på maten, här kommer de;

På marokanska bröllop är det tradition att man får en dadel och mjölk som att bli hälsad välkommen.  Vid första klänningen fick vi juice och kakor med ngn god kräm i;

 
Vi fick även en chokladbit och kaffe, men det var nog innan hon kom in.
Efter att Saïda blivit upphissad i luften (i klänning nr2) kom förrätten, som var kryddad kyckling inbakad i mördeg typ.



Som jag redan skrivit kom inte varmrätten förän efter tredje klänningen dvs runt halv tre-tre tiden ngngång (man var lite lagom hungrig då..) Det var först en sallad; Kallt ris med räkor och lite grönsaker. Sedan när vi ätit av det kom det fram assietter med oliver på och till sist Kött och bröd.


Och till sist efterrätten som var frukt och yoghurt. Som vi smakade snabbt i förbifarten innan vi gick. Vid utgången stod Saïdas systrar och mamma och tackade alla och gav dem presenter; en liten ask med godis och en keramik/porslin sak. (Det fanns lite olika, rökelsekärl, små kokkärl.. )

Ja så var det iaf mitt första orientaliska bröllop! :D Vem vet det kanske inte blir det sista. Man kan ju hoppas iaf!

Kommentarer
Postat av: Ida

Haha, wow, vilken grej! Och klänning nummer tre.. shit alltså! Vilken klänning.

2009-05-19 @ 20:26:07
URL: http://loveismyreligion.webblogg.se/
Postat av: Anonym

Shit vilka klänningar och det verkar otroligt kul :) Låter lite läskligt det där med utsalgen... Hoppas du blir bättre snart! Krama Och så får vi ha vårat samtal snart, det vi bestämde att vi skulle ha strax efter jag åkte hem från dig :P Haha

2009-05-20 @ 17:35:03
URL: http://pojus.blogg.se/
Postat av: Matilda

Det föregående var postat av mig! Kram Matilda

2009-05-20 @ 17:36:01
Postat av: Lovisa

Förresten notera de vackra henna-målade händerna. Man ser med klänning 2. :D Fiiiint!

2009-05-23 @ 11:43:37
URL: http://piplisa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0